Het is donderdagochtend 12 april, de één na laatste dag van de vakantie. Ik schrik om 11.15 uur wakker en sla mezelf in mijn gezicht, is dit waar of heb ik gedroomd?! Marcel, het is waar zegt Sipke!! Ik had dus niet gedroomd maar kom met een dikke smile van het water met een RRD FSW 92 liter en een Duotone Super Hero 5.3 wat een sessie!! Totaal gesloopt!!

Na het succes van de week in Leucate 2018 was ik gaan polsen of er voldoende animo zou zijn om in 2019 wederom een vakantie te organiseren. Al snel vielen er enkele leden af en werd het rond november duidelijk dat er een klein groepje ervaren mannen overbleef die ook wel wat anders wilden dan Leucate.

Boris, Sipke en ik hadden toen besloten om te kijken of er eventueel animo zou zijn om een keer naar Tenerife te vliegen. Boris was hier in 2017 samen met Marnix geweest en dit klonk zeer aantrekkelijk om ook een keer te ervaren. In februari werd een avond gepland bij Sipke en werd de vliegreis, appartement en huur van surfspullen geregeld. De koffers konden gepakt worden.

Op donderdag 5 april 13.00 uur werden de koffers uit de taxi gehaald in de nabijheid van het heilige plein in El Medano, de taxichauffeur wist zich ons appartement niet te herinneren. Stonden we daar, drie Hollanders rond te kijken waar ze moesten zijn maar al snel kwam er een Spaanse dame op ons afgelopen, zij had ons zien zoeken, Veronica kwam de sleutels van het appartement afgeven en wij kregen een korte rondleiding. De kamers werden verdeeld en de koffers uitgepakt, korte broek aan en op pad met Boris als gids want hij wist ons te loodsen naar een supermarkt (de buurman) en Flashpoint, de surfbar / restaurant in de nabijheid van de Tenerife Windsurf Solution (TWS) waar wij al veel over hadden gehoord.

Vrijdagochtend gingen we na het ontbijt richting de TWS. Na enige uitleg over de spot en gang van zaken met betrekking tot de verhuur kozen Sipke en Boris om een poging te wagen met de grootste zeilen die er waren waarbij er met veel kracht af en toe een beetje kon worden geplaneerd op een golf. Ik koos voor een Tabou Coolrider met een 5,7 Super Hero om wat extra low wind vaardigheden onder de knie te krijgen. De avond werd dit keer bij het overheerlijke Italiaans restaurant Rosmarino afgesloten waar wij hierna bijna vaste klant waren.

De windvoorspellingen zagen er tot na het weekend slecht uit, ik probeerde in de ochtend nog een lowwind freestyle sessie waarbij ik absoluut niet in de voorste voetband kon komen (zat er niet op). Dit was het commentaar van mijn mede vakantievrienden die aan de kant waren gebleven. Uiteindelijk hadden we besloten om zondag te gaan fietsen (wij hadden hiervoor spullen meegenomen) alleen de fiets moest nog worden gehuurd. Rond 16.00 uur hadden we nog een eerste testrit gemaakt alvorens wij op zondag aan de tocht zouden beginnen.

Zondag: de koninginnenrit stond vandaag op het programma met maar 1 berg van de Hors Category, de Pico El Teide, (de hoogste berg van Spanje 3.718 m). We hadden afgesproken om te kijken hoe de rit zou verlopen. Het was tenslotte 1 weg omhoog en als het niet meer gaat dan pak je de afdaling naar beneden. Dat kon niet fout gaan, tenminste als je niet vergeet op tijd te schakelen. In het eerste steile gedeelte ging Sipke op kop, ik zag hem gaan keek naar mijn voorblad, deze lag nog rechts, oké dan maar even stoempen op het grote blad en dan ben ik boven (viel behoorlijk tegen). Van Boris hadden wij ondertussen afstand genomen, hij ging met een kleine omweg terug naar El Medano. Even bijkomen met een bak koffie na een uur klimmen en 17 km en verder op weg naar Villaflor op 1444 mtr. Na 34 km waren wij boven en zaten wij net onder het wolkendek, fietsers kwamen in wintertenue met sjaals, regenjacks en lange broeken naar beneden. Voldoende aanleiding dus om niet verder te klimmen en aan de 40 km afdaling te beginnen. We waren al behoorlijk koud geworden in het nat bezwete zomer tenue. Al met al een schitterende fietstocht met prachtige vergezichten en op heel rustige en goed onderhouden bergwegen.

Maandag nog steeds geen wind, maar de voorspelling zag er goed uit, dan maar een auto huren en alsnog de koninginnenrit rit afmaken, als snel zagen wij de eerste fietsers met rugzakken met extra kleding. Boven op de top was een mooi uitzicht met maanlandschap waar even werd uitgestapt om wat foto’s te maken. Mocht jij ook ooit naar Tenerife gaan is dit een toeristische trekpleister die je zeker moet hebben gezien. Na wat ijle lucht te hebben opgesnoven werd de rit naar de westkant van het eiland voortgezet met een mooi uitzicht op La Gomera en werd er in Playa San Juan geluncht.

De 5e dag eindelijk planeerbare wind, om 10 uur stonden we al bij de verhuur te popelen om het water op te gaan. Vandaag koos ik voor een Goya Volar Pro 130 liter met een Goya Nexus 7.4. Na veel positieve reacties van surfmaatjes op de Brouwersdam wilde ik graag de Goya een keer varen, het board was erg makkelijk te varen en voelde heerlijk relaxed aan (ook in de golven), het zeil voelde erg soft aan, maar gaf een goede controle. Het is totaal ander varen dan een North (Duotone) wat ik gewend ben. Het enige wat ik miste was de eindsnelheid. Ook Boris en Sipke stonden de hele dag op het water en werden verschillende boards en zeilen getest.  In de avond waren wij hier voor het diner nog even gaan kijken en om filmopnames te maken van mast hoog schuim en waren wij getuigen van een spoelbeurt in de wasmachine. (Aan wat extra zwemconditie werken is geen overbodige luxe)

6e dag: 6 bft, er zat dus een stijgende lijn in de voorspelling, (dat belooft nog wat voor morgen). Vandaag op advies van Robin (TWS-medewerker) de Goya One 106 met 4 vinnen maar eens testen met een Banzai 5.3. Bij het wegvaren ging het redelijk, ik had voldoende power echter was de wind wat vlagerig en had ik moeite in de windgaten. In de middag overgestapt naar de vertrouwde RRD FSW 104 met Duotone 5,7 Super Hero wat weer erg lekker liep, ook hoogte lopen was nu geen probleem meer. Sipke was vandaag richting de Harbor Wall gevaren maar kwam er op de 2e golf achter dat de spoelbeurt hem heel dicht bij de havenmuur had gebracht. Snel terug dus !

7e dag nog net geen 7 Bft. Boris koos voor een Flikka custum quad met een Serverne Blade 5.3, Sipke koos voor een Goya mono thruster 96 en ook een Serverne Blade 5.3. Ik nam de vertrouwde RRD FSW 92 met Duotone Super Hero 5.3. PWA rider ITA-0 Andrea Rosati koos voor een RRD X-Fire 90 met een RRD Racezeil 7.0 en was dan ook niet bij te houden. De go pro’s werden door Sipke en Boris gemonteerd wat trouwens erg mooie beelden oplevert. Het spookje bleek waar, een surfvakantie moet je natuurlijk wel met een goed gevoel afsluiten en kwam iedereen met een brede lach van het water. Wat is het toch mooi om door golven van 4 mtr. te varen op een klein board. Ook werden af en toe pogingen gedaan om gevraagd of ongevraagd het luchtruim te kiezen, werden er pogingen gedaan om in de golf de gijpen of het dal in te vliegen. Vandaag was het overleven, spullen heel houden en varen tot het niet meer ging. De dag werd dan ook afgesloten met een biertje bij café Flashpoint nadat er afscheid genomen was van de TWS.

Vrijdagochtend werd ik met wat vermoeide armen op tijd wakker en stond na het ontbijt de terugreis op het programma. Helaas zat de reis erop, de geweldige week met surfmaatjes zat er weer op. Hopelijk gaan er volgend jaar meer leden mee op vakantie, mogelijke bestemming kan Leucate of Fuerteventura zijn. Wil jij mee geef dit dan door aan Sipke of Marcel dan zorgen wij ervoor dat je in de app-groep wordt toegevoegd.

El Medano is een leuk authentiek Spaans vakantiedorp met een heilig plein wat meerdere keren per dag wordt schoongeveegd door gemeenteambtenaren. In het weekend dat wij er waren werd er een luidruchtig Spaans benefietfeest gehouden waar wij Nederlanders niet veel van begrepen, met een sound van de Spaanse Fransje Bauer maakten wij een mooie omweg op weg naar ons appartement wat in de nabijheid van dit plein lag. Aan het einde van de boulevard vind je een supermooie spot voor zowel de beginnende als gevorderde wavers. Wij hadden de luxe om ook de mooie Portugese oorlogsschepen te aanschouwen (bijna een kopie van de Franse kwallen in Leucate), dit schip is een van de gevaarlijkste kwallen (zijn er twee weken per jaar-hadden wij weer). De meest wind zekere perioden zijn dec/ jan/ juni/ juli en augustus. Er zijn diverse verhuurcentra te vinden in El Medano. De TWS is een testcenter van diversen merken en is er een limiet in de dag-verhuur. Als je hier tijdens een vakantie een board voor een dag wilt huren moet je er vroeg bij zijn (10.00 uur).

Het was weer fantastisch, Boris en Sipke bedankt voor de gezellige week!! Op naar 2020!!

Marcel

Verslag WSB surf vakantie Tenerife 2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *